Indie: Po himalájské železnici až do Dárdžílingu

Indie: Po himalájské železnici až do Dárdžílingu Zdroj: VH

Dárdžíling na severovýchodě Indie je znám především jako Mekka čaje a sušené lístky, ze kterých se vyrábí světově proslulý lahodný nápoj, prý patří k suverénně nejdražším a nejkvalitnějším. Město postavené v kopcích na úpatí Himaláje proslulo i dalším unikátem. Úzkokolejnou tratí, které místní láskyplně přezdívají Toy Train, tedy vláček na hraní.

Úzkokolejka s rozchodem 2 stopy, tedy celých 610 mm, vede z nádraží Nové Džalpajgurí s nadmořskou výškou 100 metrů přes Šilígurí vzhůru přes hluboké strže a strmé srázy až do Dárdžilingu vzdáleného 88 kilometrů a ležícího 2 200 metrů nad mořem. Na své šestihodinové cestě překonává neskutečné převýšení 2 100 metrů a nabízí dechberoucí výhledy na masiv, kterému vévodí třetí nejvyšší hora světa Kančendžonga. 

Zdroj: VH

Vláček se do oslnivé výšky vlní podél silničky zvané Hill Cart Road (jež byla původně postavena pro káry tažené dobytkem), kterou během své vpravdě mučednické poutě mnohokrát križuje a způsobuje tak kolaps dopravy. Mnohdy tak vláček, auta a náklaďáky jedou pokojně vedle sebe. 

Zdroj: VH

Železnice se stařičkými lokomotivami se poslední dobou potýkala s existenčními problémy, protože již ztratila strategický dopravní význam. Ovšem pohotoví Indové si ihned dokázali poradit a proměnili část trasy, kterou vláček obsluhuje, v turistickou atrakci. Z Dárdžílingu do Ghumu pyšnícího se překrásným klášterem vzdáleného 7 kilometrů se mohou cestovatelé svézt za nekřesťanský poplatek. 

Zdroj: VH

Když byla v letech 1879-1881 železnice budována, hlavní projektant pravděpodobně čelil jedné z největších výzev svého života. A sice, jak přimět vláček k překonání více než dvou tisícového převýšení. Dle romantické historky mu v jeho rozhodování pomohla manželka, která mu z Británie poslala dopis se slovy “Když nemůžeš dopředu, zkus to pozpátku.” 

Zdroj: VH

A tak byl na trase z Nového Džalpajgurí do Dárdžilingu vymyšlen důmyslný systém reverzních stanic, jakýchsi spojek, mezi kterými vláček šibuje diagonálně po svahu a tímto cik-cak pohybem dosahuje stále větší výšky, a smyček, z nichž mnohé mají příznačné názvy jako např. Batasia Loop nebo Bod agónie, který přesně vystihuje námahu s jakou se drobná lokomotiva sápe do strmých kopců. I když slovním spojením “come back” spíše nabádala manžela, aby se vrátil do rodné Anglie, nevědomky tak napomohla převratnému inženýrskému řešení, jehož důvtip můžeme obdivovat dodnes. 

Zdroj: VH

Že se jedná o technickou raritu si všimla i organizace UNESCO, která dráze v roce 1999 udělila status památky světového kulturního dědictví. I když byly původní parní lokomotivy, některé více než 75 let staré, v důsledku modernizace nahrazeny novějšími a výkonnějšími dieslovými modely, neztratil toy train nic ze svého koloniálního půvabu. 

Zdroj: VH

Publikováno: 4. 4. 2018 08:00 Nahlásit obsah